سخنان زیبا ، سخنان حکیمانه ، سخنان کوروش کبیر ، سخنان دکتر شریعتی ، سخنان آموزنده

فلسفه . جملات کوتاه بزرگان ، سخنان عاشقانه . جملات زیبا ، سخنانه حکیمانه ، سخنان بزرگان ، , فلاسفه .جملات عاشقانه . حکمت ، سخن بزرگان ، پند و اندرز

سخنان زیبا ، سخنان حکیمانه ، سخنان کوروش کبیر ، سخنان دکتر شریعتی ، سخنان آموزنده

فلسفه . جملات کوتاه بزرگان ، سخنان عاشقانه . جملات زیبا ، سخنانه حکیمانه ، سخنان بزرگان ، , فلاسفه .جملات عاشقانه . حکمت ، سخن بزرگان ، پند و اندرز

جعفر والی

 گاهی دلم برای نقشم تنگ می‌شود
 ایران اکونومیست: جعفر والی، بازیگر نقش پدر یحیی در فیلم "پاداش سکوت"، در حالی که به نظر می‌رسید بغض خود را پنهان کرده از حال و هوای این نقش با ما سخن گفت.


* خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و هنر: قبل از بازی در فیلم "پاداش سکوت" در نقشی مشابه در تئاتر یا تلویزیون بازی کرده بودید؟ ـ جعفر والی: نه. برای اولین بار بود که نقش پدر شهید را بازی کردم و تاکنون به دلیل خیلی از مسائل دنبال بازی در این نوع نقش ها نرفته بودم. جالب اینکه شخصیت درونی پدر یحیی متفاوت بود. چرا که معتقدم او تنها یک پدر شهید نبود بلکه مجموعه ای از پدران شهیدی بود که فرزندان خود را در آن دوران از دست داده اند. به همین دلیل احساس می کردم من فقط پدر یحیی نبودم و سعی کردم با توجه به آشنایی که با موضوع و همچنین خاطره ها که از آن دوران داشتم و در نظر گرفتن شنیده ها و دیده ها کاراکتری بسازم که در عین حال که پدر یحیی است پدر همه یحیی هایی باشد که جان خود را کف دست گرفتند و به جنگ رفتند. * برای قبول یک نقش چه فاکتورهایی در نظر می گیرید؟ ـ به عنوان یک بازیگر به اصول و در نظر گرفتن شاخصه هایی برای قبول یک نقش در فیلمنامه یا نمایشنامه قائل هستم و بعد از خواندن فیلمنامه یا نمایشنامه چند سئوال از خودم می پرسم؛ اینکه قرار است چه نقشی را بازی کنم، این نقش در طول کار چه می کند و آیا من با آنچه نقش و در نهایت کارگردان کار می گوید موافق هستم یا خیر و زمانی که از این سه پرسش جواب مشخص گرفتم آن وقت کار را شروع می کنم. * احتمالا در "پاداش سکوت" به جواب هر سه سئوال رسیدید؟ ـ بله همینطور است. وقتی فیلمنامه را خواندم و این سه سئوال را از خودم پرسیدم به جواب مثبت رسیدم. در نتیجه بدون هیچ تعلل، تاملی و خودداری قبول کردم در نقش پدر یحیی حاضر شوم. * آیا همراهی پدر یحیی با اکبر منافی را آغازگر سیر و سلوکی برای یافتن حقیقت می دانید؟ ـ ببینید اکبر منافی پرده از رازی برمی دارد که برای پدر یحیی بسیار تکان دهنده است. مردی از در وارد می شود و می گوید پسرت را من کشتم. خوب این خبر برای هر پدری که باور کرده پدرش در جنگ کشته شده سئوال برانگیز است و کنجکاوی پدر را تحریک می کند. هر کس کشته شدن یحیی به دست اکبر را به نوعی انکار می کند. اما پدر با وجود همه انکارها متوجه می شود مسئله ای خیلی مهم وجود دارد که از گفتن آن طفره می روند. قبل از اینکه چنین مسئله ای پیش آید تنها دلخوشی مرد این بود که شب های جمعه سر قبر پسرش برود و با او حرف بزند. چون هیچ چیز برایش نمانده و اعتراف می کند تنها دلخوشی اش دیدار با پسر است. حالا من به عنوان بازیگر باید این موقعیت ها را کشف کنم و خوشبختانه در مسیر درستی قرار گرفتم و به خوبی آنها را درک کردم. در واقع من این نقش را با حیرت آغاز کردم و با حیرت هم به پایان ساندم. * چرا حیرت؟ ـ چون بالاخره نمی فهمد پسرش چگونه کشته شده. پدر یحیی تا قبل از اینکه قاتل پسرش را ببیند و برای یافتن حقیقت وجودی چگونگی کشته شدن پسرش راهی شود، به معنای واقعی چشم اش به جامعه باز نشده بود. دنیایی که به هیچ عنوان نمی شناخت و نمی توانست با آن ارتباط برقرار کند همه چیز تازه، اعجاب انگیز و در نهایت سئوال برانگیز بود. ضمن اینکه وقتی التهاب ها و هیجان های دوران جنگ فروکش می کند، خانواده هایی که عزیزان خود را از دست دادند به تنهایی و درد مطلق می رسند. در واقع آنها چیزی را از دست دادند که در دوران جنگ به آن افتخار می کردند. اما با گذشت زمان و شرایطی که پیش آمد این افتخارها روز به روز کمرنگ و بی اهمیت و درد خانواده ها هم فزاینده تر شد و من این درد را در این نقش حس کردم. * فکر می کنید پدری که فرزند خود را در جنگ از دست داده بعد از دیدن "پاداش سکوت" چه حالی دارد؟ ـ نمی دانم، واقعا درکی از مواجه شدن با مسئله ای که به وجود آمده بود نداشتم و به معنای واقعی نمی دانستم جدا از نقش اگر این اتفاق برای شخص خودم افتاده بود و بعد از مدت ها همرزمی از دوران بیادمانده از خاطرات پسرم می آمد و می گفت من قاتل پسرت هستم، چه عکس العملی نشان می دادم. البته در جایی پدر در راز و نیازهای خود با خدا می گوید که داری مرا امتحان می کنی و در نهایت می بینیم که الفت و همراهی بین پیرمرد و قاتل پسرش به وجود می آید. * و حرف آخر ... ـ ناگفته ای باقی نمانده و فقط باید بگویم من آشفته این نقش هستم و گاهی اوقات دلم برای او تنگ می شود.

 

 

 

 


آنکه از دست روزگار به خشم می آید ، هر آنچه آموخته بیهوده بوده است .گریستن


هیچ‌ چیز غرور مرد را مثل‌ شادی‌ زنش‌ ارضا نمی‌کند; چون‌ همیشه‌ آن‌ را مربوط به‌ خود می‌داند . جونسوند


در دنیا جای کافی برای همه هست پس بجای اینکه جای کسی را بگیری سعی کن جای خودت را پیدا کنی.چارلی چاپلین


در پهنه ی پندار و خلسه ی خیال ، فراتر از پیروزیهای خود بر نشوید ، و فروتر از شکستهای خود نروید . جبران خلیل جبران


پیش از آنکه با کسی پیمانی ببندید ، دمی درباره توانایی خود در اجرای آن بیندیشید و سپس پاسخ گویید . اُرد بزرگ


عجله مباح نیست مگر در سه کار : یکی آنکه دختر به شوهر رود ، دوم آنکه میت را زود دفن کنند ، و سوم آنکه طعام زود پیش مهمان برند .ویلیام تن


تا چیزی از دست ندهی چیز دیگری بدست نخواهی آورد این یک هنجار همیشگی است . اُرد بزرگ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد